چاپ        ارسال به دوست

به گزارش پایگاه خبری - اطلاع رسانی روابط عمومی:

دبیر اجرایی سمپوزیوم تخصصی " لکنت کودک ایران " : " ترس و اضطراب " ، علت لکنت نیست

   متخصص گفتاردرمانی و دبیر اجرایی سمپوزیوم تخصصی " لکنت کودک ایران " که امروز (پنجشنبه) در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شده است ، گفت: " ترس و اضطراب " ، علت لکنت نیست ، بلکه بدعمل کردن عصب شناختی که می تواند منشاء ژنتیکی داشته باشد ، علت لکنت خواهد بود.

    دکتر " امیر آرامی " در حاشیه سمپوزیوم یک روزه " لکنت کودک ایران " در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: عوامل زبان شناسی و پیچیدگی های جمله که عوامل روانشناختی باعث بروز و یا تشدید آن خواهد شد، در چگونگی لکنت نقش دارند.

    وی با اعلام اینکه وضعیت ایران از این بابت ، شبیه دیگر کشورهاست ، گفت: پنج تا هشت درصد از کودکان زیر چهارسال کشورمان دچار لکنت می شوند و با توجه به نتایج آخرین سرشماری انجام شده در کشور، اگر هفت میلیون کودک زیر چهار سال در کشور داشته باشیم ، حدود 560 هزار تن از آنان دچار لکنت می شوند.

    این متخصص گفتاردرمانی ضمن اشاره به این تصور اشتباه که " فرد دارای لکنت خودبخود درمان می شود "، افزود: ممکن است که تا 70 درصد افراد دچار لکنت ، خوب بشوند ، اما نتایج تحقیقات نشان می دهند که درمان لکنت در همان سنین زیر چهار سال و توسط متخصصان و کارشناسان رشته گفتاردرمانی، روند درمان را تا 7/5 برابر سرعت می بخشد.

    دکتر آرامی تاکید کرد : در واقع ، مداخلات درمانی گفتاردرمانگران در سرعت بخشیدن و تسهیل کردن روند درمان بسیار حائز اهمیت است.

    دبیر اجرایی سمپوزیوم تخصصی " لکنت کودک ایران " با اشاره به برگزاری این سمپوزیوم به مناسبت روز جهانی آگاه سازی جامعه نسبت به لکنت (30 مهرماه ، مطابق با 22 اکتبر) و همچنین نیاز جامعه ، گفت: آگاه سازی جامعه (اعم از متخصصان و خانواده ها) نسبت به این مهم ، هدف و شعار این سمپوزیوم است و این نکته مهم را یادآوری می کند که به محض مشاهده علائم لکنت در کودک ، می بایست سریعا کودک به گفتاردرمانگر ارجاع داده شود.

    وی در خصوص علائم اولیه لکنت ، نیز اظهارداشت : چهار علامت اولیه در تشخیص لکنت وجود دارد که " تکرار کل کلمه ، یا تکرار اولین حرف کلمه ، کشیدن حروف و هر گونه قفل کردن روی حروف " ، علائم اولیه تشخیص لکنت هستند که بمحض مشاهده هر یک از آنها ، باید کودک سریعا مورد مشاوره کارشناسان و متخصصان گفتاردرمانی قرار بگیرد.

    دکتر آرامی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم نیز تاکید کرد که اولین مرجع رسیدگی و مداخلات درمانی لکنت ، گفتاردرمانگران هستند و گفتاردرمانی ، تنها رشته توانبخشی – پزشکی است که بصورت علمی و دائم روی این موضوع خاص تحقیقات وسیع انجام داده و می دهد.

    وی از همکاران گفتاردرمانگر خود خواست تا با مشارکت جدی در این سمپوزیوم و استفاده از تجربیات و مطالعات اساتید رشته گفتاردرمانی که براساس مستندات علمی ارائه می شوند، بیماران و مراجعان خود را مدیریت کنند.

    وی همچنین به گفتاردرمانگران توصیه کرد تا با حمایت از انجمن علمی گفتاردرمانی ایران ، در برگزاری اینچنین گردهمایی های علمی همکاری داشته باشند و با وحدت و همکاری یکدیگر ، مسیر پر فروغی را برای نیازمندان جامعه ترسیم کنند.

    لازم به ذکر است، این سمپوزیوم تخصصی طی امروز هفت سخنرانی تحت عناوینی همچون " درمان لکنت در کودکان پیش دبستانی ، درمان لکنت در کودکان دبستانی: تجارب درمانگران ایرانی و گزارش های خانواده ها، درمان مبتنی بر شواهد و شواهد مبتنی بر درمان: توجه به بیرون، نگاه به درون "  ، و دو پنل آموزشی با عناوین " بومی سازی درمان لکنت برای کودکان ایرانی: آیا درمان های مبتنی بر شواهد موجود برای کودکان ایرانی مناسبند؟ " و " تفاوت های درمان لکنت در کودکان پیش دبستانی و دبستانی " و سه گزارش موردی مراجعه واقعی را به شرکت کنندگان ارائه می دهد.

    این سمپوزیوم علمی تخصصی به تمامی متخصصان و کارشناسان گفتاردرمانی شرکت کننده که دارای مدارک کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری می باشند، پنج امتیاز بازآموزی اعطا می کند.

انتهای پیام /

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور

 


١٢:٣٣ - پنج شنبه ٤ آبان ١٣٩٦    /    عدد : ١٠٨٠٠    /    تعداد نمایش : ٢٤٢٣


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج